„Държавата не може да направи нищо по отношение на фундаменталните фактори, които определят цените на горивата, а факторите са цената на суровия петрол и курсът на долара”. Това каза пред БНТ Трайчо Трайков, бивш министър на икономиката, енергетиката и туризма.
Забелязвате ли, че досега никой не казва как се формира точно цената на акцизните стоки и в частност на горивата. Защото едно е, ако ДДС се начислява преди прибавянето на акциза към производствената цена, а е съвсем друго, ако се начислява след прибавянето на акциза. Тъй като второто е вярно, то е абсолютно нарушение на всички правила на икономиката. Ще попитате защо? Защото един косвен данък го облагаш с втори косвен данък. И става "акциз с ДДС". Цялото ДДС, заедно с целия акциз го плаща потребителят, държавата си ги прибира, а производителят или вносителят, търговецът на едро и търговецът на дребно си ползват данъчен кредит.
В Закона за акцизите и данъчните складове не става дума за цените на горивата. В Закона за ДДС обаче има един чл. 26, който гласи:
Чл. 26. (1) Данъчна основа по смисъла на този закон е стойността, върху която се начислява или не се начислява данъкът в зависимост от това, дали доставката е облагаема, или освободена.
(2) Данъчната основа се определя на базата на всичко, което включва възнаграждението, получено от или дължимо на доставчика във връзка с доставката, от получателя или от друго лице, определено в левове и стотинки, без данъка по този закон. Не се смятат за възнаграждение по доставка всякакви плащания на лихви и неустойки, които имат обезщетителен характер.
(3) Данъчната основа по ал. 2 се увеличава със:
1. всички други данъци и такси, в т. ч. АКЦИЗ, когато такива са дължими за доставката.
Ето къде може да се реши проблема с цената на горивата. И то много просто. Само в ал. 3, т. 1 след думата „акциз” се сложи запетая и се добави: „с изключение на дизел и бензин за автомобили”.
Явно е, че съвременната ситуация не може да продължава по този начин, тъй като 90 % от гражданите не могат да понесат такава тежест.
Горното изменение на Закона за ДДС ще се изразява в следното: Акцизът се определя върху количеството на горивата, но не се прибавя към цената на едро без ДДС или цената се формира така:
Ц = ЦЕ + ДДС + А,
Където: ДДС = 0,2ЦЕ
Акцизът (А) се начислява върху количеството, но не се прибавя към ЦЕ преди облагане с ДДС.
Цената на дребно се определя по формулата:
ЦД = К х (ПЦ + ДДС) + А,
Където: К – коефициент на надценка на търговеца на дребно.
Това е най-лесният начин да не се наруши изискването на ЕС за нива на акциза и да се намали цената на горивата. По предварителни изчисления това намаление може да бъде около 12 – 18% от крайната цена на горивата.
Много искам да чуя или прочета мнението на някой от икономическите "корифеи". И на правителството, разбира се.
Втори опит - министри, превозвачи и търг...
Цените на горивата в Европа, у нас най-с...
Разбиране на никотиновите торбички: Пълн...
Прокуратурата подхвана община обслужваща...
програмката е тази = данъчна основа+ акциз Й 1,2= цена на дребно.
И по друг начин разгледано :
държавата = РЕС ПУБЛИКА-та , в днешно издание, има явен интерес от покачнане на данъчнато основа, в числово изражение.
Така тя реализира/може би/ конституционалистичната си задача за социалност.
хи-хи-хи
http://valentor.blog.bg/